Radio, TV og Internett - Storbloggernes PR-hjelpere!

Det er påskeferie for de aller fleste, men for oss tar bachelor-oppgaven aldri ferie. Vi har gjennom vår tid med prosjektet erfart en ting som kanskje ikke alle kan dra like godt nytte av; Media

Et eksempel for å vise hva vi mener er Rachel Nordtømme. Nå nylig ble det avslørt at Rachel og Petter Nordthug har gjort det slutt, og det ble gjort gjennom media. Dette førte til at Rachel og Petter fikk en kraftig søke-effekt på internett. Her er en kort oversikt over hva som skjer ved et slikt kjendis-brudd:

  • Ifølge Kvasir hadde Rachel Nordtømme gjennomsnittelig 33 søk hver dag forrige uke, men i går fikk hun hele 152 søk. Det er en økning på drøyt 400% over gjennomsnittet. Det antas at antall søk vil ligge på noe av det samme som idag også i morgen, men vi tror at det vil bli kanskje enda flere søke imorgen da nyheten har nådd alle sammen.(Tallene gjelder kun for Kvasir)
  • Google hadde Rachel en søkeindeks på 89 på søndag(mandagstallene er ikke klare før i morgen). Søkeindeksen bestemmes ut ifra hvor mye et søk det er maks på en dag, og deretter deles det på antall søk på en annen dag. Vi antar at den havner på 100 imorgen.
  • Google viser også hvilke søketermer det søkes mest etter. Det vil si hvilke søkeord eller emner det linkes fra det bestemte søkeordet. Her linkes søkeordet Rachel Nordtømme til hennes blogg!
  • På blogglisten hadde hun i gjennomsnitt, den siste uken, et besøkssnitt på ca 18,500 lesere. I går hadde hun hele 47 023 unike lesere på den ene dagen. Det er over 200% mer enn gjennomsnittet! Hun ligger nå på 2.plass på topplisten.

I tillegg til dette var/er det nyhetsoppslag på både VG og TV2 om bruddet som gjorde søke-effekten enda større. Det sier seg selv at med slike tall klatrer hun på topplisten uten at hun trenger å gjøre noe. Det er nemlig vi som leser og søker som gir henne gratis PR på denne måten! Vi kunne også tatt blogg.no, bloggr, blogglisten, blogit og mange flere som eksempler, men vi nøyer oss med dette i første omgang.

Vi føler at vi får frem budskapet vårt ved å vise til kun et eksempel. Poenget vårt med innlegget er å vise at de som allerede ligger på topplisten får ekstra oppmerksomhet. Det gjør det enklere for dem å være på topplisten. Nyhetsoppslag gir ofte en søke-boom som deretter gir flere lesere. For mindre kjente bloggere blir det derfor vanskelig å konkurrere mot dette.

Hva synes dere om disse tallene? Føler dere at storbloggere fortjener den oppmerkesomheten media gir dem eller blir det "feigt" ovenfor andre? Vil dere ha andre eksempler også?

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Bachelorblogg

Bachelorblogg

24, Trondheim

Vi er tre gutter som har blogging som tema for vårt bachelorprosjekt. Til dette har vi derfor startet vår egen blogg for å se hvordan bloggverden fungerer! Ta gjerne kontakt med oss for å si litt om deres blogg, så kan dere hjelpe oss med bacheloroppgaven:) bachelorblogg@gmail.com

Norske blogger

Kategorier

Følg vår blogg med bloglovin

Arkiv

hits